Unity 5 ze wsparciem dla WebGL

Opublikowany przez Piotr Rafiński - dnia 19.03.2014

Marzenia się spełniają :) jeden z najlepszych silników 3D do tworzenia gier umożliwi publikację gier do web bez żadnych pluginów! Unity zapowiedziało wczoraj, że najnowsza wersja Unity 5 otrzyma możliwość publikacji do WebGL. Jest to wspaniała wiadomość, ponieważ jest to najnowszy trend w świecie aplikacji internetowych. Moim zdaniem dzięki takiemu posunięciu cała platforma zyska jeszcze więcej zwolenników. Już teraz wiele gier, które znajdują się na pierwszych miejscach w sklepach z aplikacjami, jest stworzonych w Unity :)

Unity 5 ze wsparciem dla WebGL

Unity 5 ze wsparciem dla WebGL

Koniec z pluginami... koniec z problemami ?

Najwięcej problemów z Unity3D (jeśli chodzi o aplikacje webowe) jest przez plugin, który potrafi źle się zainicjować, pobierać duże ilości RAM (tak na prawdę dokładnie 2 razy więcej niż np. wersja desktop). Na dodatek ostatnio panuje trend odchodzenia i blokowania pluginów w przeglądarkach z uwagi na bezpieczeństwo itp. Bardzo ucieszyła mnie wiadomość, że Unity wprowadzi możliwość publikacji do WebGL, ponieważ to zabierze główny argument większości hejterów tej platformy :) Jeśli chodzi o prostotę tworzenia gier i narzędzia wspomagające to Unity jest jedną z najlepszych platform obecnie na rynku - w dodatku darmową dla prostych projektów i gier.

Mozilla and Unity Bring Unity Game Engine to WebGL

WebGL: przyszłość gier i aplikacji internetowych

Co jest takiego wspaniałego i szczególnego w WebGL ? Przede wszystkim działa bez żadnych dodatków na coraz większej ilości urządzeń. To taki css i html dla grafiki 3D i nie tylko. Na dzień dzisiejszy jeszcze nie wszystkie urządzenia mobilne potrafią obsłużyć ten standard, ale z dnia na dzień lista się powiększa, a zaangażowanie takich firm jak Google gwarantuje, że prędzej, czy później każdy będzie musiał się przestawić i zacząć obsługiwać (lepiej lub gorzej) WebGL :) Właśnie... trzeba nadmienić, że jest w tym rozumowaniu pewna wada - mianowicie wydajność zależy od implementacji standardów i tak np. w obecnej sytuacji najlepszą grywalność otrzymujemy na Chrome i Operze, później jest Firefox, a na końcu IE11, który najpóźniej dołączył do tego grona. Myślę jednak, że Microsoft już przy kolejnej aktualizacji poprawi sporo rzeczy i pojawi się również wsparcie dla WebGL dla Windows Phone 8.1.

Unity3D: najlepszy silnik 3D dla gier i aplikacji

Tak - moim zdaniem jest to najlepszy silnik obecnie dostępny (przynajmniej dla małych zespołów). Przede wszystkim umożliwia publikację na wszelkie dostępne obecnie platformy (uwzględniając optymalizację tekstur, modeli itp). Pomijając wydajność to główną zaletą są proste w opanowaniu narzędzia oraz Asset Store. Co to jest ? Jest to sklep z dodatkami w postaci modeli, tekstu, skryptów itp. Daje on możliwość zakupu gotowych rozwiązań za przyzwoite pieniądze. Skraca to bardzo mocno czas tworzenia dla małych zespołów oraz dla indywidualnych twórców. Dodatkowo otrzymujemy ogromne wsparcie społeczności. Dostępnych jest cała masa kursów zarówno tekstowych jak i w formie filmów. Wisienką na torcie jest fakt, że Unity w podstawowej wersji jest dostępne za darmo (szczegóły dostępne na ich stronie WWW). Jeśli jednak nie przekroczymy pewnego poziomu zysków, to na pewno naszą produkcję możemy rozwijać nie ponosząc dodatkowych kosztów - a na pewno stworzyć pierwsze jej wersje.

Unity 5 Feature Preview

Unity 5: dużo nowości, nowe efekty specjalne :)

Unity 5: dużo nowości, nowe efekty specjalne :)


Piotr Rafiński

O autorze: Piotr Rafiński jest założycielem portalu Snaphub.pl. Prowadzi firmę UX Studio w Bydgoszczy. Zajmuje się tworzeniem i projektowaniem aplikacji internetowych.

Jego pasją jest fotografia, testowanie sprzętu oraz nowe technologie. Dołącz do Piotra Rafińskiego na Google+

comments powered by Disqus
Real Time Analytics